Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Home /

Blog

Jak docenić Pracownika w dobie pandemii?

2021-03-04

5 marca obchodzimy DZIEŃ DOCENIANIA PRACOWNIKÓW. Ekspert: „Ostatnio częściej dobrym słowem niż gratyfikacjami i benefitami”

Według szacunków Idea HR Group przed pandemią koronawirusa nawet ponad 70% firm nagradzało swoich pracowników różnego rodzaju benefitami. Poza gratyfikacjami finansowymi za dobrze wykonaną pracę bardzo częste przykłady benefitów to karty sportowe, prywatne ubezpieczenia czy np. wyjazdy i spotkania integracyjne. – Rok 2020 i 2021 to prawdziwa rewolucja w systemie bonusów dla pracowników. Uznanie dla pracy jest częściej wyrażane poprzez pochwały i gratulacje niż konkretne nagrody. Wynika to z oszczędności w firmach, ale i z braku możliwości np. bezpośrednich spotkań – mówi Anna Sudolska, członek zarządu Idea HR Group.

·         Benefity w ostatnich latach cieszyły się wielkim zainteresowaniem. Pandemia spowodowała, że większość została anulowana

·      Przedsiębiorcy rezygnują z dodatkowych przywilejów dla pracowników z powodu oszczędności oraz braku możliwości realizacji np. kart sportowych, wyjazdów integracyjnych czy biletów do kina czy teatru

·         Zamiast karty sportowej konsultacja z coachem lub psychologiem? Takie benefity mają miejsce w polskich firmach

Pracownicy coraz częściej bez nagród i benefitów. Powody dwa: oszczędności i brak możliwości ich realizacji

   Benefity w ostatnich latach zyskały na znaczeniu zarówno w procesie rekrutacji jak i w ogólnym systemie nagradzania pracowników. W wielu firmach mogli oni liczyć na wyjazdy integracyjne, karty sportowe, pakiety zdrowotne czy karnety do kina lub instytucji kultury. Tego typu „prezenty” dla pracowników były wyrazem docenienia ich pracy.

  W czasie rynku pracownika wiele firm wręcz prześcigało się w oferowaniu zespołowi ciekawych benefitów poza płacowych. Oczywiście poza słynnymi „owocowymi czwartkami” pomysłów było całe mnóstwo: od imprez mikołajkowych dla dzieci przez różnego rodzaju karnety i pakiety sportowe, prywatne ubezpieczenia medyczne aż po możliwość udania się raz w miesiącu na relaksacyjny masaż na koszt pracodawcy. Benefity miały za zadanie sprawić, że pracownik będzie czuł się doceniony i bardziej związany z firmą. Przedsiębiorcy udowadniali, że potrafią nagradzać swój zespół nie tylko pieniędzmi, ale i na przykład nagrodami – mówi Anna Sudolska, członek zarządu Idea HR Group.

  Jak to się zmieniło w czasie pandemii koronawirusa? – Możemy powiedzieć, że większość dodatków została anulowana. Częściowo wynika to z oszczędności. Przedsiębiorcy szukają dodatkowych środków i rezygnują z wydatków, które nie są priorytetem. Inny problem to brak możliwości realizowania dotychczasowych form benefitów. Jeżeli mamy zamknięte siłownie to opłacanie kart sportowych nie ma sensu. Nie wręczymy pracownikowi biletów do kina, bo kina są zamknięte. Nie zorganizujemy firmowego spływu kajakowego, bo przecież nie ma możliwości grupowania się – mówi Anna Sudolska.

Najbardziej pożądany benefit: prywatna opieka medyczna wyprzedziła karty sportowe

   5 marca od kilku lat obchodzony jest Dzień Docenienia Pracownika. Jak więc w tak specyficznych czasach wyrazić uznanie dla pracy naszych podwładnych? Eksperci uważają, że inwencja własna firm pod tym względem jest dość szeroka. Jeżeli firma ma wolne środki finansowe to premie pieniężne są zawsze mile widziane. – Musimy jednak spojrzeć prawdzie w oczy. Mamy pandemię i nie każda firma decyduje się na przyznawanie nagród finansowych. Przedsiębiorstwa są bardziej skupione na gromadzeniu kapitału niż dodatkowym gratyfikowaniu pracowników. W najbliższym czasie częściej będziemy doceniani dobrym słowem niż pieniędzmi i benefitami – mówi Anna Sudolska, Członek Zarządu Idea HR Group.

   Jak mówi Anna Sudolska w czasie pandemii pracownicy bardzo doceniają prywatną opiekę medyczną. W ankietach wśród pracowników to ten benefit w 2020 roku cieszył się największym uznaniem wypierając dotychczas najpopularniejsze karty sportowe. – Pojawiają się benefity w formie coachingu lub spotkań z psychologami. Pracodawcy wiedzą, że ten trudny czas odbija się również na pracownikach, zespole, efektywności ludzi w czasie pracy zdalnej. Wszelkie wzmacnianie merytoryczne i psychiczne zespołu jak najbardziej ma sens i będą to dobrze zainwestowane środki – dodaje ekspert Idea HR Group. 

Anna Sudolska
tel. 789 014 634



Zobacztakże